Onderneem247

Een echte ondernemer is 24 uur per dag en 7 dagen per week aan het ondernemen.

  • Marketing & Strategie
  • Financieel
  • Kantoor
  • Spotlight
  • Vrije tijd
  • Contact

Tips voor een goede afvalscheiding binnen je bedrijf

29 juli 2020 door Daley

Netjes het afval scheiden is in Nederland heel normaal bij de meeste huishoudens. Net als voor huishoudens is het scheiden van afval ook voor bedrijven verplicht, echter wordt er in de praktijk door bedrijven vaak nog te weinig aandacht besteedt aan een goede afvalinzameling. Het scheiden van bedrijfsafval is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld als dat het misschien lijkt. Daarom geven wij in dit artikel handige tips voor een goede afvalscheiding bij jou op de werkvloer.

Wat is het doel van bedrijfsafval scheiden?

Een goede afvalscheiding op de werkvloer levert een flinke kostenbesparing op en is daarnaast ook nog eens goed voor het milieu. Voor bedrijven in Nederland is het door de overheid wettelijk verplicht om het afval goed te scheiden. Zo mogen afvalsoorten als papier, karton, puin en folie niet bij het restafval terecht komen. Helaas gebeurt dat nog te vaak.

Het scheiden van afval zorgt ervoor dat gebruikte grondstoffen opnieuw gebruikt kunnen worden. Door te recyclen zijn gebruikte materialen dus eigenlijk geen afval meer, maar nieuwe grondstoffen. Het hergebruiken van grondstoffen betekent dat er geen grondstoffen meer verloren gaan. Dit wordt ook wel circulair ondernemen genoemd.

Geen prullenbakken op werkplekken

Je kent het vast wel: elke werkplek op kantoor beschikt over een eigen prullenbak. Natuurlijk hartstikke handig om het afval dat je gedurende je werkdag produceert weg te gooien. Maar wist je dat dit afval bij onnodig allemaal bij in de restafvalcontainer terecht komt? Dat is natuurlijk hartstikke zonde, want er gaan bruikbare grondstoffen onnodig verloren. Ons advies is daarom om alle prullenbakken op werkplekken te verwijderen en op een centrale plek in het pand voor elke afvalstroom een container te plaatsen. Zo maak je het werknemers gemakkelijk om het afval te scheiden en bespaar je flink op de kosten voor het afvoeren van restafval.

Voorkom volle afvalcontainers

Het is enorm belangrijk om de afvalcontainers van je bedrijf regelmatig te laten legen. Zo voorkom je dat werknemers niet genoodzaakt zijn om door een overvolle container toch het afval in de verkeerde container te gooien.

Zorg voor bewustwording

Afval op de werkvloer scheiden begint met bewustwording. Als werkgever is het dan ook van belang om werknemers duidelijk uit te leggen waarom afval scheiden zo ontzettend belangrijk is. Niet alleen om te besparen op afvalkosten, maar ook om een steentje bij te dragen aan een beter milieu.

Categorie: Processen

LAATSTE ARTIKELEN

  • Schoonmaakbedrijf nodig in Amersfoort? zo houd je werkomgeving stralend en gezond
  • Zo helpt AI jou als ondernemer: minder werk, meer zichtbaarheid
  • Tijdelijk extra capaciteit nodig? Overweeg een stoomketel huren
  • Zo vind je de juiste bedrijfsfinanciering voor jouw onderneming

PARTNERS

Over

Onderneem247.nl is een initiatief met als doel zoveel mogelijk nuttige informatie voor ondernemers te verzamelen en deze kennis te delen.

POPULAIRE TAGS

allergenen informatie allergenen menukaart auto beamer beveiliging drone fysieke belasting haccp horeca kantoorinrichting leerlingenvervoer makelaar mok bedrukken motor woon-werk verkeer motor woon-werkverkeer online marketing personeel relatiegeschenk SEO sport telefonie uitzendbureau starten veegmachine zoekmachineoptimalisatie

ZOEKEN

Linkpartners

Copyright © 2025 · Onderneem247