Horeca-ondernemers zijn veelal heel vastberaden, gedurfd en competitief. Ze hebben meestal alle kwaliteiten in huis die ze nodig hebben om een succesvol horecabedrijf te runnen. Hoe komt het dan dat er ook velen zijn die met hun business ten onder gaan?
Hier zijn vijf van de meest voorkomende fouten die vooral kleine bedrijven maken in de eerste jaren dat ze actief zijn.
1. Jezelf onvoldoende voorbereiden
Als je een horecabedrijf runt, dan moet je echt wel op alles voorbereid zijn. Dat betekent dat je alles in huis moet hebben om je bedrijf vlekkeloos te runnen. Omdat je veelal met etenswaar en drankjes omgaat, is het zo dat als je niet goed voorbereid bent, deze fout al vlot voor iedereen in de horecaruimte duidelijk zal zijn. Je wilt dus zeker niet met te weinig eten of bestek en zo betrapt worden, om maar twee simpele voorbeelden te noemen.
Hetzelfde geldt voor het personeel. Hoewel het inhuren van werknemers duur kan zijn, is dit absoluut noodzakelijk om jouw bedrijf effectief te runnen. De horeca brengt veelal fysiek zware taken met zich mee. Maar dus niet de fout om te veel van jouw medewerkers te vragen door minder personeel aan te nemen. Zorg er tevens voor dat je de juiste mensen aan boord hebt.
2. Geen financiële buffer hebben
Elk horecabedrijf zal op een bepaald moment door financiële pieken en dalen gaan. Het zijn veelal de goed georganiseerde bedrijven die er aan de andere kant vrijwel ongeschonden uitkomen. Wat deze goede horecabedrijven van andere onderscheidt, is dat ze financieel op deze dieptepunten voorbereid zijn.
Onvoorziene gebeurtenissen en uitgaven kunnen zich altijd in het bedrijfsleven voordoen. Maar om ze tegen te gaan, is het goed om reeds vanaf het begin al een financiële buffer te hebben. Of er als alternatief in de loop van de tijd eentje op te bouwen. Plan dus zeker voor het onverwachte en zorg voor een financiële buffer zodat je prima door de turbulentie kunt manoeuvreren en dus niet financieel crasht.
3. Alles zelf willen doen
Als horecaondernemer alles zelf willen doen, is niet toewijding maar gewoon slecht leiderschap! De meeste ondernemers hebben het gevoel dat ze echt alles moeten of willen doen. Ze hebben het gevoel dat zij de enigen zijn die precies weten hoe ze de dingen voor elkaar moeten krijgen.
Dit geldt niet alleen voor de werkzaamheden op de vloer, maar tevens de administratieve taken erom heen, zoals boekhouden en zo. Een adviseur zoals een gespecialiseerde horeca boekhouder kan je vaak helpen om jouw blinde vlekken te laten zien. Zij helpen jou namelijk al jouw potentieel te zien en potentiële obstakels te herkennen. Het kan het verschil maken bij het wel of niet slagen met jouw horeca business.
4. Geen of de verkeerde marketing doen
Niet aan de juiste reclame-activiteiten doen, of niet de juiste online marketingstrategie toepassen kan funest zijn. In een tijd waarin ‘googlen’ een werkwoord is, zet je echt niet zoveel om als je zou kunnen als je niet aan online marketing doet.
Volgens onderzoek maakt 80% van de internetgebruikers van het internet gebruik om een aankoop te doen. Dit geldt niet alleen voor consumentengoederen, maar ook voor bijvoorbeeld het bestellen van voedsel om dit te laten bezorgen.
Om jouw bedrijf zodoende te laten bloeien, moet je bedrijf goed voor consumenten zichtbaar zijn die online onderzoek doen en bestellen of boeken. Social media marketing en cross-selling tussen alle communicatiekanalen zijn allemaal van cruciaal belang voor het vergroten van deze online zichtbaarheid.
Daarnaast kan je natuurlijk ook aan offline marketing denken zoals autoreclame of flyers.
5. Niet over de risico’s nadenken
Er zit enige waarheid in het oude gezegde: “een fout is slechts een kans om te groeien en te leren”. Een kleine fout kan in de meeste gevallen inderdaad als een les over wat je niet moet doen gezien worden.
Wees als (startende) horeca-ondernemer dus niet bang om af en toe ergens mee in de fout te gaan. Want als je eenmaal weet wat je niet moet doen, dan ben je zeker een stap dichter bij het weten wat je wel moet doen en hoe je het moet doen!
Het is desondanks heel belangrijk om over allerlei bedrijfsrisico’s na te denken, voordat deze jouw succes nadelig kunnen beïnvloeden.
- Vergeet nooit de concurrentie. Zelfs als jij denkt dat je de perfecte niche hebt gevonden en er niemand in de buurt is om je uit te dagen, heb je het waarschijnlijk mis. Analyseer dus goed de markt en zoek uit tegen wie je het opneemt. Plan en handel daar vervolgens naar.
- Een gezonde winstmarge is eveneens cruciaal voor jouw succes. Als je het te laag inschat, dan kan dit allerlei financiële risico’s met zich meebrengen. Plus geïrriteerde klanten als jij het erna verhoogt.
Dit zijn slechts twee voorbeelden van bedrijfsrisico’s waar je rekening mee moet houden. Leer dus meer over de diverse mogelijke risico’s en stippel zo optimaal jouw pad naar succes uit.
En dus
Zo zijn er dus verschillende dingen die jij kunt doen om jezelf op succes voor te bereiden. Pak het met beide handen aan.